Veelgestelde vragen

Vragen over de registratiegegevens

  • Mijn kat is geregistreerd maar ik weet niet in welke databank.

U geeft het chipnummer in in Europetnet. Als de kat geregistreerd is, kan u zien in welke databank dit is.

  • Mijn kat is geregistreerd in IDChips. Wat moet ik nu doen?

De procedure is niet van toepassing op IDChips.

  • Mijn kat is geregistreerd in IDChips. Zal men mij nog kunnen verwittigen als ze verloren loopt?

CatID bestaat nog maar sinds 2017. Voor deze datum werden heel wat katten geregistreerd in private databanken zoals IDChips. Wanneer een kat wordt gevonden, zal een asiel zich over het dier ontfermen. De asielmedewerkers weten hoe ze de gegevens van een gechipte kat moeten opzoeken. Dit is niet alleen in CatID maar ook in IDChips en Europetnet. De kat kan immers uit een buurland komen.  Uw dierenarts kan uw kat bijkomend registreren in CatID maar hier is een registratiekost aan verbonden.

  • Waar vind ik het chipnummer?

Het chipnummer bestaat uit 15 cijfers. U kan het terugvinden in het paspoort van de hond / kat. Niet alle katten hebben echter een paspoort. Bij deze dieren vindt u het terug op het registratiebewijs. 

Als u het chipnummer niet vindt, neem dan contact op met uw dierenarts. 

  • Hoe weet ik op wie de hond/kat geregistreerd staat?

U vindt de naam van de verantwoordelijke in het paspoort van de hond. Voor katten is dat in het paspoort of op het registratiebewijs. 

  • Waar vind ik mijn ordenummer of erkenningsnummer?

Deze aanmelding is bedoeld voor dierenartsen en kwekers. U moet enkel het chipnummer ingeven en de hond/kat opzoeken.

Vragen over de koppeling van het rijksregisternummer

  • Waarom moet mijn rijksregisternummer gekoppeld worden aan het chipnummer?

Door de gegevens te koppelen, krijgt u alleen toegang tot het dossier van uw dier zodat u zelf uw adres, telefoonnummer en mailadres kan wijzigen. En u kan  uw contactgegeven zichtbaar maken.

  • Waarom moet ik toestemming geven om de contactgegevens zichtbaar te maken?

Omwille van de wet op de privacy moeten alle gegevens onzichtbaar gemaakt worden. Ze worden pas gepubliceerd als u hiervoor de uitdrukkelijke toestemming hebt gegeven. Dit gaat dan enkel om uw naam, telefoonnummer en e-mailadres zodat u snel kan verwittigd worden als uw hond/kat zou gevonden worden.

  • Het is de eerste keer dat ik inlog en ik krijg de melding dat mijn rijksregisternummer er al in staat. Hoe kan dat?

Sinds 2019 moet het rijksregisternummer ingegeven worden bij de registratie of wijziging van registratie van de hond. Dus het is mogelijk dat dit bij uw hond al gebeurd is.

Voor katten is de registratie digitaal dus wordt het rijksregisternummer automatisch overgenomen.

Vragen over de gegevens

  • Wat is de gegevens van mijn dier niet juist zijn?

Als er een fout in de gegevens staat zoals datum van sterilisatie (bij katten) of geslacht, kan enkel de dierenarts dit corrigeren. 

Vragen over het inloggen

  • Ik heb niet de Belgische nationaliteit en heb geen elektronische identiteitskaart. 

U kan bij uw gemeente een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen.

  • Ik heb geen kaartlezer, kan het ook met Itsme?

Nee, het is niet mogelijk via Itsme. U kan uw dierenarts vragen om u hierbij te helpen.

Technische vragen 

  • Kan ik de gegevens ook koppelen met smartphone of tablet?

Nee, u hebt een kaartlezer nodig dus met smartphone of tablet is het niet mogelijk.

  • Ik ken mijn pincode niet meer.

U kan een nieuwe pincode aanvragen.

  • Hoe kan ik EaZyLink installeren?

Met een stappenplan is het snel geïnstalleerd. U hebt wel minstens Windows 7 en MacOS X 10.10  nodig